Nyt on aika ostaa! Asiakkaita houkutellaan kauppoihin jopa 80 prosentin alennuksilla, kirjoitti Helsingin Sanomat 27.12.2008. Nyt asiakkaita houkutellaan kauppoihin mojovilla alennuksilla, koska laman pelätään heikentävän kauppaa. Mielenkiintoiseksi koko homman tekee mielestäni se, että nyt kaupat taas oikein mainostavat kuinka paljon he lyövät hintoihin ilmaa.
Jos tuotteita ja palveluita voidaan myydä 80 prosentin alennuksella, on niiden alkuperäinen hinta tuonut melkoisen voittomarginaalin. Laki kieltää tuotteiden myynnin alle niiden ostohinnan, joten tappiollakaan eivät kauppiaat voi myydä alennuksissa. Olettaen että kauppiaat tyhjentävät tällä hetkellä poistomyynneissä varastojaan ilman voittoa, olisi heidän alkuperäinen tuottomarginaali ollut nykyisen alennuksen verran, eli vaatimattomat 400 prosenttia. Tällaista voiton tavoittelua voidaan pitää jo hiukan kyseenalaisena, mutta yhtä outoa on myös ihmisten ostokäyttäytyminen. Ennen joulua tarjouksia tuli vasemmalta ja oikealta, mutta kaikki nämä on unohdettu jo kauan sitten. Onhan tästä kulunut jo pitkälti yli viikko. Nyt samoja tuotteita myydään kovilla alennuksilla, koska niitä ei myyty joulumyynnissä tarpeeksi. Aina löytyy kuitenkin niitä, jotka ostivat nyt alennuksessa olevia tuotteita jo ennen joulua. Onko heillä mahdollisesti hiukan huijattu olo, vai tuntuuko nelinkertainen hinta edelleen hyvältä?
Alennusmyynnit kuuluvat jouluun aivan kuten makkaranpaisto juhannukseen, mutta joku roti pitäisi olla tuotteiden listahinnoissa. Luulisi kauppiaidenkin myyvän volyymillä tasaisemmin ja enemmän, jos hinnat olisivat edes puolet halvempia (80 prosenttia alennettujen tuotteiden kohdalla). 200 prosentin voittomarginaalikin riittäisi varmasti, eikä kusete... eikun kuluttajallekaan hinta tuntuisi enää niin pahalta. Hinnoista ja alennuksista voidaan myös päätellä mielenkiintoisia seikkoja kilpailun kovuudesta Suomessa. Melkoisen vapaasti kauppiaat hinnoittelevat tuotteensa, eikä kilpailu juurikaan paina hintoja alas. Luulisi tietoyhteiskunnan olevan hintatietoinen, tai edes tietoinen, mutta alennusmyyntien mainoskyltit kertovat karua kieltä. Kyllä yhteiskunnassa ollaan melko tiedottomassa tilassa, kun myyjä kertoo asiakkaalle hinnan. Vapaassa markkinataloudessa voisi kuvitella kysynnän määräävän tarjonnan, ja tätä kautta myös vaikuttavan hintaan. Ylitarjonnasta ei ole epäselvyyttä, mutta mikä ihme on viikossa muuttunut niin radikaalisti, että nyt eivät kaupat enää tavoittelisi voittoa? Taitaa alennukset olla hieman valheellisia kokonaisuudessaan, koska jostakin tuoton on tultava. Miksi kukaan luottaa liikkeeseen, joka auliisti ilmoittaa heti ovella myyneensä tuotteitaan sikamaisella voitolla? Voiko mahdollisesti 80 prosentin alennuksen jälkeen vielä jäädä myyjälle voittoa? Jos jää, tuotteen listahintaa voidaan pitää moraalisena rikoksena.
Taloudellinen taantuma ei ole mikään ihme, jos kaupalla on varaa tiputtaa hintoja 80 prosenttia. Käytännön tasolla taantuman pitäisi tällöin vaikuttaa ainoastaan kauppaan, koska kuluttajilla näyttää olevan vielä varaa vaatia hintojen alentamista.
Ihmisten ryntääminen alennusmyynteihin on täysin ymmärrettävää, mutta miksi kukaan heistä palaisi samaan liikkeeseen, kun tiedetään suurin piirtein kuinka paljon ilmaa (lista)hinnoissa on?
0 kommenttia:
Lähetä kommentti