Musiikkiyhtiö Kaiku Entertainmentin toimitusjohtaja, Rafelin enkeli -hitistä tunnettu muusikko Pekka Ruuska neuvoo levy-yhtiöitä miettimään kannattaako nuorille tehdä musiikkia, koska myyntiä on hyvin vaikeaa saada.
Ruuska on oikeassa. Musiikkia ei todellakaan kannata tehdä. Muovikantisten läpysköiden kanteen yli kahdenkymmenen euron hintalappujen lätkiminen ei todellakaan ole järkevää touhua. Artisteilla ja levy-yhtiöillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä rahan arvosta tai työnteosta. Kaupallisina organisaatioina, eli yrityksinä, levy-yhtiöt eivät todellakaan tunnu käsittävän kysynnän ja tarjonnan peruskäsitettä. Jos lätty ei mene kaupaksi, ei vika koskaan ole ostajassa. Joko tuotteessa tai sen hinnassa on vikaa, jos sille ei kysyntää löydy. Jokainen voi itse mennä kauppojen levyhyllyille tekemään omat johtopäätöksensä siitä, mikä mahtaa olla ongelmana.
Levy-yhtiöiden roolia musiikin eteenpäin viemisessä ja uusien artistien nostattamisessa tietoisuuteen voidaan pitää erittäin kyseenalaisena. Artisti, joka ei ole lyönyt läpi suuren yleisön tietoisuuteen on aina riski, jolloin tällaisiin ei levy-yhtiöiden luonnollisestikaan kannata kauheasti panostaa. Tunnettua artistia levy-yhtiöt kyllä rukoilevat polvillaan lyöttäytymään heidän riveihin, koska myynti on huomattavasti paremmin ennustettavissa. Tämän vuoksi onkin perusteltua väittää levy-yhtiöiden estävän uusien artistien pääsyä kauppojen levyhyllyihin. Markkinoita hallitsee vain muutama monikansallinen yritys, jotka varmasti huolehtivat omien artistiensa näkyvyyden ohessa siitä, että muut pysyvät visusti poissa myyntilistoilta. Vaikka yritykset toimivatkin täysin rehellisesti, on turha puhua mistään hyväntekeväisyydestä kulttuurin edistämiseksi.
Vähentyneen levymyynnin seurauksena levy-yhtiöt eivät enää tee tarpeeksi rahaa nappia painamalla, joten nämä ovat joutuneet järjestämään soiton ja laulun tapahtumia. Konsertit vaativat organisointia, sitoutumista, panostusta ja työntekoa. Edellä mainitut sanat saattavat tietysti olla osalle levy-yhtiöitä sen verta vieraita, että helpommaksi tulee siirtyä toiselle alalle, jossa ei tällaisiin järjettömyyksiin tarvitse sekaantua.
1 kommenttia:
Levy-yhtiöt eivät ole kyenneet pysymään muutosten vauhdissa ja nyt osoittelevat sormella asiakkaitaan. Netistä ladattava musiikki on laadullisesti täyttä p**kaa. Siitä ei nettikaupat voi syyttää muita kuin itseään.
Lähetä kommentti