Pakkosuomi pois kouluista


On aivan pöyristyttävää, että peruskouluissa opetetaan pakollisena kieltä, jota alle promille maailman väestöstä kykenee käyttämään edes välttävällä tasolla. Suomessa on mahdollista asioida englanniksi kaikkialla, minkä vuoksi on aivan kohtuutonta pakottaa oppilaita opiskelemaan marginaalikieltä, jota he eivät välttämättä tule koskaan tarvitsemaan. Nykyinen kielenkäyttö on osoittanut valtaväestön olevan haluton kommunikoimaan äidinkielellään, finglishin saadessa aina vain vahvempaa jalansijaa. Yhdyssanoja näkee enää ani harvoin. Kieli ja oppi eivät enää kulje käsi kädessä.

Motivaatiota heikentävänä tekijänä pidetään pakollisuutta, minkä poistaminen johtaisi positiivisempiin tuloksiin oppimiskokemuksissa. Jos asia on näin, pitäisi haitallinen pakollisuus poistaa kaikista oppiaineista välittömästi. Moni peruskouluikäinen saattaisi luopua useasta "turhasta" oppiaineesta, jos vain tämä intellektuelli vaihtoehto suotaisiin. Kuvaamataidon, musiikin ja liikunnan moniosaajista ei ainakaan tulisi pulaa. Oletettavasti paras tapa saada nuoret kiinnostumaan jostakin on kieltää se. Tällöin myös kielten oppiminen saattaisi olla tehokkaampaa, jos opettaminen, opiskelu ja kaikki harjoittelu kiellettäisiin kokonaisuudessaan.

Suomenkielen muuttaminen vapaaehtoiseksi oppiaineeksi olisi turhan kallista, eikä sen opetukseen olisi järkeä tuhlata rajallisia resursseja. Suomenkielen osaamisen vaatiminen työnhakuilmoituksissa tulisi käsitellä laittomana syrjintänä, koska kaikki eivät sitä osaa. Tasapäistämisen yhteiskunnassa pitäisi harkita myös yleisesti kaiken osaamisen vaatimisen kieltämistä lailla, koska edes kengännauhojaan eivät kaikki isänmaan sankarit osaa sitoa.

8 kommenttia:

LL kirjoitti...

Kyllähän ihmisen äidinkieltään tulee osata ja sen opettaminen jopa pakolla on ihan oikein ja universaalia. Tosin jotain siinä opetuksessa tehdään väärin. Ainakin suomalaisten kielitaidosta voisi näin päätellä.

Jos taas kirjoitit oikeasti ruotsista, vaikka käytitkin hauskasti suomea esimerkkinä, pitää todeta ettei se ole ihan sama asia. Äidinkielen opiskelu pakollisena voidaan perustella sikäli mikäli jotain pakkoaineita yleensä halutaan ylläpitää. Vieraan kielen kohdalla asia ei ole ihan yhtä selvä.

Timo Takkinen kirjoitti...

Maan virallisen kielen kutsuminen vieraaksi peilaa vain asennetta.

Koulupakko heti pois, että sivistys saadaan Suomeen. Kauheaa pakkomaantiedettä siellä tuputetaan.

LL kirjoitti...

Vieraalla kielellä ainakin minä tarkoitan muita kuin kotona opittuja kieliä. Tietty maantiedon tuntemus kuuluu yleissivistykseen, ja voidaan esimerkiksi odottaa myös amerikkalaisen tietävän noin suunnillee missä Skandinavia sijaitsee suhteessa Mustaan mereen. Sen sijaan amerikkalaisen ei odoteta osaavan tilata olutta ruotsiksi. Ruotsi kun ei kuulu yleissivistykseen.

Timo Takkinen kirjoitti...

Ehkä ongelma monella on se, että luulevat Yhdysvaltojen liittyvän jotenkin suomalaiseen koulujärjestelmään.

Suomea ei kenenkään tarvitse Suomessa osata, koska asioida voi englanniksikin. Kahden virallisen kielen opetus nojaa vain ja ainoastaan kulttuurillisiin arvoihin, ei käytännön.

Yleisen sivistyksen tasokin on aina ja iankaikkisesti vapaasti määriteltävissä, jolloin karsia voi aivan yhtä hyvin kuin lisätäkin. Moraalista voittoa karsimisessa voi kuitenkin kyseenalaistaa. Yhden karsiminen kun ei automaattisesti lisää toista tilalle.

LL kirjoitti...

Oletko siis sitä mieltä, että mitään kieltä ei pitäisi opettaa suomalaisissa kouluissa, vai että englantia pitäisi opettaa kaikille ja tehdä siitä ihan aidosti lingua franca? Jokainenhan oppii jonkin kielen kohtalaisesti ilman kouluakin, tosin luku- ja kirjoitustaitoisten suhteellinen osuus saattaisi pudota, jos kielen opetuksesta luovuttaisiin. Nämä taidot kai ovat yhteiskunnassa aika tärkeitä osata.

Ruotsin karsimista ajavat tahothan haluavat yleensä karsia sen pakollisuuden, ei kieltä itsessään. Tässä tapauksessa ei siis oikeastaan karsita mitään. Onko ruotsi suurempi osa määritelmääsi yleissivistyksestä kuin ranska tai venäjä?

Timo Takkinen kirjoitti...

Vapaaehtoisuuden positiivisilla vaikutuksilla kaikkien oppiaineiden poistaminen pakollisuuden ikeestä johtaisi parempiin oppimiskokemuksiin.
Mikäli kielten oppiminen paranee vapaaehtoisuudella, ei kai ole mitään syytä pitää muitakaan oppiaineita pakollisina?

Jos kaikki kielet ovat suomalaisen sivistyksen kannalta tasa-arvoisia, on täysin epäloogista pakottaa kouluissa nykyisiä marginaalikieliä, suomea ja ruotsia.

Suomessa on eittämättä kulttuurisia syitä ylläpitää tiettyjen kielten opetusta. Pitää kuitenkin muistaa, että saamen ja ruotsin kielen juuret ovat huomattavasti syvemmällä kuin suomen kielen.

LL kirjoitti...

Matematiikka on syytä pitää pakollisena aina ja kaikkialla. Eikä pelkästään yksilön hyödyn, vaan myös yhteiskunnan edun takia. Vaikka matematiikkaakin oppivat varmasti paremmin ne, jotka myös vapaaehtoisesti harrastavat sitä kotona, on siihen tutustuvien määrä syytä maksimoida. Isommasta ryhmästä saadaan enemmän valioita ja ihmiskunta tarvitsee matematiikan valioita.

"Jos kaikki kielet ovat suomalaisen sivistyksen kannalta tasa-arvoisia, on täysin epäloogista pakottaa kouluissa nykyisiä marginaalikieliä, suomea ja ruotsia."

Kaikki kielet eivät tietenkään ole suomalaisen sivistyksen kannalta tasa-arvoisia. Suomi on ylivoimaisesti tärkein kieli suomalaisen sivistyksen kannalta.

Mitä tarkoitat sillä, että saamen ja ruotsin juuret ovat syvemmällä kuin suomen?

Timo Takkinen kirjoitti...

Matematiikka on syytä pitää pakollisena aina ja kaikkialla. Eikä pelkästään yksilön hyödyn, vaan myös yhteiskunnan edun takia.

Millä logiikalla maan virallisten kielten osaaminen ei lukeudu yhteiskunnan edun alaisuuteen?

Mitä tarkoitat sillä, että saamen ja ruotsin juuret ovat syvemmällä kuin suomen?

Tarkoitan juuri sitä, mitä kirjoitin. Tästä syystä valitsin käyttämäni sanat, joilla muodostin haluamani lauseen.

Suomalaisen sivistyksen tasoa ei määritä mikään kieli, joskin kulttuuriperimä ja sille annetut arvot ovat kielten kannalta merkityksellisempiä tekijöitä. Eihän suomen kielen osaaminen voisi heikentyä, jos se olisi vapaaehtoinen oppiaine. Pakollisuudenhan on väitetty heikentävän oppimiskokemusta. Vapaaehtoisuudellahan selviäisi kuinka moni kokee suomen itselleen tarpeelliseksi kieleksi, tai kuten subjektiivisesti koit yksilönä, tärkeimmäksi.